Utifjorden.no
Biler
Opp gjennom årene blir det jo noen biler, både som man eier og som man får ett eller annet forhold til. Dessverre er det jo ikke alt man tenker på å ta bilde av, og det er jo slikt man kan angre på i senere tid. Men fra 2001 da Nina Viola og jeg møttes så har det jo blitt noen biler og de har vi bilde av ? Klikk på bildene for å få dem større….

Audi A6 2009 Mod.
Da har det altså kommet en Audi i samlingen vår og vi kan da skilte med MB, BMW og Audi. Ikke altfor trofast mot produsentene men likevel gøy og prøve litt forskjellig. Bilen er kjøpt inn som bil nummer 2, men er så god å kjøre at den blir mer brukt som bil nummer 1.
Var et lite impulskjøp fra finn.no. Bilen sto i Gjøvik så da ble det en liten flytur og vipps, så var jeg på vei hjem med bilen.

BMW E70 X5 2009 Mod.
Hvem skulle trodd det da, at vi gikk bort fra Mercedes og kjøpte oss BMW i 2015. Det er vel som Lone Marie sa – skjønner ikke dette, dere er en Merce familie dere. Joda, men Nina Viola hadde lyst på en høy bil, så da ble det den vi fant ut var mest sportslig og med mest utstyr. Jeg var fast bestemt på at den skulle komme fra Stavanger for der fikk olje folka satt inn alt ekstrautstyr i bilene sine. Så vi fikk tak i en med alt – fra aktiv styring, adaptiv cruise kontroll, panorama tak osv… Ringte og avtalte kjøp pluss at de skulle kjøre den til andre siden av bygget og levere den inn til DTE tuning. Kravet mitt var 300Hk og det fikset de lett. Tuningen kan reguleres fra 276 til 305 Hk med 3 tastetrykk – fantastisk. Og siden jeg mener dekk er halve bilen ble det som vanlig 315/35-20
Bilen ble hentet i hos DTE i september 2015 og går som en klokke ?
Mercedes C 200 T 2001 Mod.
Er arbeidsbilen vår. Kjøpt i påsken i 2014 for å ha en byggebil der vi kunne kaste inn ting og ikke tenke på hvordan det ser ut. Bilen har holdt seg utrolig bra og har gått gjennom EU kontrol uten større feil 2 ganger og er utrolig billig å kjøre med. Telleren har passert 270 000 km og kjørekompjuteren sier at på 26000 km har den brukt 0.47 på mila, og det er med tomgangskjøring og alt. Dessuten koster den bare 1500.- i året i forsikring med delekasko, så denne beholder vi så lenge den går eller til rusta tar den.
Mercedes CLK 200 Kompressor 2004 Mod.
Vi har jo hatt Cabriolet i noen år, men dette var sommerbilen over alle sommerbiler. Å bo på Østlandet og ha gleden av en slik bil er fantastisk, så denne har vi hatt utrolig mye glede av. Vi kjøpte den i Juni 2008 og rakk akkurat å komme oss til Skånevik og bluesfestivalen på første kjøretur. Etter bluesfestivalen var det \»straka vegen\» til Oslo og AMG tuning på Økern. Var litt snill med denne så 210Hk var det vi tok ut, men det hjalp betraktelig forhold til de 163 gampene som var der fra før. Felger og dekk ble oppjustert til 235 x 20 og vi forsøkte både med sorte og sølv felger. Etter en stund her på vestlandet fant vi ut at det var umulig å ha en bil med sportsunderstell på vestlandsveier, så den ble solgt videre sommeren 2014 – men turene med den, de husker vi godt ?
Mercedes C200 2004 Mod.
En vakker dag i Juni 2012 streiket Peugeot`en til Nina Viola og da vi endelig fikk den i gir igjen bar det til Haugesund for å få den på verksted. Verkstedet anbefalte på det sterkeste og bytte den ut og fruen falt da for en MB C200 som var fantastisk holdt. Det hadde kun vært 1 eier på den og han var så gammel at han ikke klarte føreprøven og ville da selge bilen. 42000 Km sto telleren på og det hadde aldri vært noen i baksetet på den. Litt i tvil var vi vel da vi startet på hjemturen og vi nesten ikke klarte å få 80 på flate veien. Forrige eieren ble beskylt for dyremishandling av 150 hester som var både feite og late, men før vi var kommet halveis hjem var det meste båst rent og bilen gikk som en klokke etter det. Vi angrer vel litt på at vi byttet den inn da vi kjøpte X5`n i 2015. Ikke at vi angrer på X5`n men 200`n kunne vært bil nummer 2.
Peugeot 307 3A/C 1.6 2005 Mod.
I Mai 2009 fikk jeg drømmen oppfylt. Nina Viola ville kjøpe seg bil :-). Etter å hadde nektet å kjøre bil i Oslo de 8 årene jeg hadde kjent henne, kjøpte hun en pen liten sort Peugeot som var knall som bybil og utrolig god å kjøre. Med sine 108 hester fylte du 40 liter på tanken noen ganger i året og det var det. Fruen er jo som fruer flest og da hun skulle klage på eksos anlegget til selgeren skrev hun…. jeg kjøpte en Peugeot 408 bla. bla… og svaret kom kjapt fra selgeren: For det første .. du har en Peugeot 307. Denne ble byttet inn i Haugesund i Juni 2012 etter at vi fikk beskjed om at alt av bremser måtte skiftes.
Mercedes SLK 230 Kompressor 1999 Mod.
Våren 2007 kom, og vi begynte å bli ferdig med oppussing på Hovseter. Nydelig vær ute og jeg satt ute på verandaen med laptopp i fanget og tittet på finn.no uten mål og mening. Øverst på siden lå da denne SLK`n og fristet. Egentlig fristet motor og girkasse mer enn cab`n for med kompressormotor måtte det vel gå å få no gøy ut av den. Etter søking om chiptuning og trimming ble det en telefon til selgeren i Stavanger, og plutselig satt jeg på flyet dit. Fikk prutet den ned 20` og så bar det av gårde med vind i håret. Vel framme i Oslo var det bare å få av de \»dølle\» felgene som sto på og fikse fram noe bedre. Reimhjul på kompressor, eksos og styringsmodul til insprøytning ble skiftet og visps så var det en brukanes bil med ca. 270 Hk. Mange morsomme forbikjøringer og en meget gøy bil å kjøre. Tror heller ikke vi hadde noen problemer med denne men den ble byttet inn i CLK Cab`en på sommeren 2008
Mercedes E280 ce 1999 Mod.
Denne kom i hus i 2008 da Stratusen forsvant. Vet egentlig ikke hvorfor vi kjøpte den men vi hadde lyst på en bil med god plass og sterk motor. Jeg kom i snakk med sjefen for Haugs bil gjennom jobben og når det ble bilprat fortalte han om denne. En 280e limo som var 20cm lengre enn en vanlig 280 og chip`et fra 204 til 245 Hk
Ble jo nyskjerrig og Nina Viola likte den ved første øyekast og da ble det slik. Det må jo sies at det var en fantastisk bil å kjøre og på de 2 årene vi hadde den tror jeg ikke vi gjorde noe mer enn å fylle bensin og skifte olje på den. Nina Viola sier enda at det er det beste bilen hun har kjørt og vi misunner dem som fikk den etter oss…..
Chrysler Stratus 2.5 LE 1997 Mod.
I 2004 skaffet vi oss en 160 Hk designkatastrofe med 2.5 liter motor og elektrisk anlegg produsert i Sveits av BMW, noe som burde skremt bort de aller fleste. Men neida… Ronny en kollega av meg hadde en slik og bare det var V6`ern som sto i den så var det en bra bil påsto han. To ganger stoppet den på vei til Hardanger og vi gikk glipp av både konfirmasjon og fester på grunn av denne. Av og til mistet den all motorkraft og da hjalp det og sette på fjernlys så ordnet det seg igjen. I ettertid har jeg hørt at dette er en kjent BMW feil. All medlidenhet til stakkaren fra Gjøvik som kjøpte den av oss høsten 2007, og litt kjekt og se at den ble avskiltet og spiker i 2010 (Dårlig spiker som sikkert bøyer seg….)
Rover 75 V6 2.0 2000 Mod.
I 2008 var vi på jakt etter bil nummer 2 og etter å ha kjørt Mildrid`s Rover hadde vi lyst å forsøke en slik. På finn.no fant vi en med 2.0 liters V6 med 150Hk og trodde dette var greit. For å si det rett ut… det er vel den bilen vi angrer mest på at vi har hatt og den ble heller ikke så gammel hos oss. Vannlekasje, oljelekasje, girproblemer osv… og siden den var bygget av BMW så var der selvfølgelig el problemer. Broom.no skrev om denne: Det elektriske anlegget er like pålitelig som en italiensk lommetyv….. Vi solgte den i 2009 til en som drev vaskehall og tok 200.- pr. vask, Vi fikk da 123 000.- rett i hånden, 93000.- var i 200 lapper 🙂
Mercedes E230 1987 Mod.
Denne jeg av en kollega i Eterra mens jeg bodde i Møllesvingen, rett før vi flyttet sammen. Det ble altså første fellesbilen vår som vi hadde da vi bodde i Tuengen allè og det må vel sies at denne brukte vi helt opp. Husker ikke om det var 2 eller 3 turer til Svolvær, masse røyk og rødvinsturer til Sverige og himla mange turer til Hardanger. Blant annet var jeg 6 turer fram og tilbake mellom Oslo og Nå på en måned rett før Vigleik gikk bort og Nina Viola var i Hardanger. Ene gangen jeg skulle hjem til Oslo var natt til 1.påskedag og da klarte jeg å passere 230 på den oppe på Haukeli. Brukte da 4 timer og 20 minutter fra jeg sa adjø på Nå og til jeg ringte fra fasttelefonen i Tuengen allè. Bilen var så oppbrukt at den ble ikke solgt men gitt bort gratis via en annonse på finn.no til den som giddet og komme og hente den. Mener det gikk ca 10 minutter fra jeg la ut annonsen til en fra Tønsberg ringte og lurte på om dette var alvor – og borte ble den.
Volvo 740 GLE 2.3 1986 Mod.
Denne ble kjøp i 1999 i påvente av hva Opel klarte å gjøre med Omegaen min og dette er de eneste bilde jeg har av den. Hadde den til sommeren 2001 og var vel første bilen vi hadde etter at vi traff hverandre. Ble solgt til en gutt fra Drøbak som sytes at jeg solgte den alt for billig. (Tro det eller ei men jeg fant aldri rust på den.)
Når jeg nå sjekker hos biltilsynet ser jeg at den fikk en er verdig død… 370 000 km – hvil i fred.
Opel Omega 2.0i 1999 Mod.
Opel ble en katastrofe for meg. Jeg trodde jeg gjorde noe smart når jeg kjøpte en 2 år gammel Opel Omega 2.0i 16v som var gått 21000 km men dengang ei. To mnd. etter at jeg kjøpte den fant jeg rust i begge bak skjermer og leverte bilen inn for å få det fikset. Fikk ut bilen og fant igjen rust samt at jeg fylte olje og bensin i den rekkefølgen. Klagde og leverte inn bilen igjen. Fikk tak i den gamle eieren som kunne fortelle at han byttet bil fordi hele bakdelen hadde vært i sjøen da de sjøsatte en båt. Tok advokat og fikk etter mye om å men levert tilbake bilen. Så på mitt år som Omega eier hadde jeg min egen nye bil i ca. 3 mnd og resten av tiden en gammel slitt Omega som lånebil fra Opel. Nå har jeg bare et bilde av min nye Opel og haugevis av den gamle lånebilen som vi også var på tur til Svolvær med ?
Opel Rekord 2.2i 1988 Mod.
Da jeg bodde i Borlange i dalarna kjøpte jeg meg en Opel Rekord 2.2i 1988 modell. Var ikke akkurat noe \»høydare\» men grei bil til å komme seg mellom Borlange og Falun der jeg kjørte kjøtt for Frigoskania. Ble noen turer nordover også, men har nok bare ett bilde av den og det er tatt hos Kurt da jeg var på helgetur i Lyngseide.
Ford Sierra 2.0i S 1986 Mod.
En flott bil som jeg hadde i 1998 – 99. Den ble kjøpt av batteriprodusenten Sønnac da de gikk konkurs og var en flott bil på den tiden. Den gikk bra og ble med på mange ferie og rundturer i Norden og et par turer til Svolvær ble det også.
Volvo 242L 1.9 1977 Mod.
I 1986 måtte vel dette være en flott bil enda, vertfall så spesiell som denne var. Den oppsto fra asken av en vraket 264GLe og mange mange timers jobbing til langt på svarte natta. Alt av interiør og alt det elektriske ble tatt over fra 264`en. Den gamle 1.9 liters motoren ble byttet ut med en litt mer trimmet 2.3 liter redblock motor på 150 Hk som Per Vasshaug fikset meg billig på Automarine :-). Det ble skåret hull til takluke og som det vises så ble den lakkert i Volvo 760 metalic blå. Alt i alt en fin bil med et enormt pioneer stereoanlegg med en bass som gjorde at støtdemperne ble utslitt raskere enn normalt…..
Volvo 264GLe 2.7 1976 Mod.
Som jeg egentlig ikke vil snakke så mye om da. For å gjøre en lang historie kort handler det om kappkjøring mellom Svolvær og Kabelvåg. Det handler om at vegvesenet er noen tullinger som fjerner asfalt og legger på grus over natten og om alt for stor fart. Hvordan det gikk sier bildene mer om enn jeg kan fortelle. Tor Helge var vertfall sjeleglad – nå kunne han få billige deler til bilen sin. Men en annen ting jeg husker er den hadde en 2.7 liters motor som ble kjent som B27e på 148 Hk og bygget av Renault. Innsprøytningen var kj-tronik og et helvete og justere med en 6mm unbrako sveiset fast til et tynt skrujern. Død, avskiltet og begravet høsten 1986.
PS: Jeg vant ….
Volvo 121 Amazon 1969 Mod.
Med B20 motor og ellers litt ombygget. Kjøpte den av Geir etter mye mas da han hadde en plan med den. Men etter en vinter under snøen i Osan fikk jeg endelig viljen og den ble min. Rimelig kjapt ble den ribba og nedpussa i garasjen til Sluken MC og det gikk ikke mange ukene før jeg var ferdig og klar til å vise \»smykket\» fram. Dessverre har jeg lite med bilder av den men de jeg har viser både perlemorlakk, noen pene striper på siden, spoilere, mazda 929 grill snudd opp ned osv.
Volvo 121 Amazon Favoritt 1968 Mod.
Husker egentlig ikke så mye om denne. Fikk tak i denne i Bodø og kjøpte den da det ikke var rust i den. En slapp sak med B18A motor og 3 trins girkasse. Husker at jeg slipte den ned og lakkerte den blå. og var sikker tenkt som vinterprosjekt men er ganske sikker på at dette ikke var den jeg hadde da jeg gikk på skolen i Bodø. Den jeg hadde der vet jeg at det bare er Rune som har mange bilder av ? (Hint hint Rune – skulle hatt bilder av både den og PV`n til Roy Varberg)
Både mamma og jeg husker at jeg overhalte motoren til denne nede på soverommet mitt i Osan. Der hadde jeg sattsdunken ved siden av og kunne røre i den mens jeg skrudde motor. Praktisk spør du meg.
Volvo 122s Amazon P120L 1965 Mod.
Første Amazonen jeg hadde og selvfølgelig den beste. Kjøpt av Geir Ellingsen som var bilmekaniker og hadde fikset denne opp med dobbel weber 45 forgasser, effektanlegg, elektronisk tenning osv… Motoren som originalt var en B18 var byttet ut med en B20. Det gikk ikke så veldig lenge før jeg byttet motor da jeg fikk tak i en B23 som hadde stått i en Drako 2300. Drømmen var å få tak i en Rover 2.5 liter V6 men når jeg ikke fikk tak i det ble svinghjulet på den jeg hadde lettet 3 kg, vanninnsprøytning montert og kammen ble skiftet til en R-kam. Brukte å si at den var på rundt 180 Hk men hadde egentlig ikke peiling. (Tror ikke det var så galt gjettet). Har nok ikke noen bilder av den bortsett fra disse da jeg skiftet foring på mellomakslingen for \»ørtene\» gang.